Logga in på Lantmäteriet
Lantmäteriet använder CGI som leverantör av säker inloggning.
Välj inloggning
Kontakt och support
Det finns flera utgivare av e-legitimationer och det vanligaste sättet är att du kontaktar din bank. Har du Internetbank så kan du enkelt skaffa en e-legitimation på fil till din dator, men det finns också e-legitimation på kort och vissa utgivare kan även erbjuda e-legitimation i mobiltelefon.
Vad är en e-legitimation?
En e-legitimation är en elektronisk ID-handling som du kan använda för att på ett säkert sätt identifiera dig på Internet, på motsvarande sätt som du använder ett körkort eller vanligt ID-kort för att identifiera dig.
En e-legitimation kan även användas för att skriva under dokument elektroniskt via Internet och är lika juridiskt bindande som om du med en penna skulle ha skrivit under dokumentet med en vanlig namnteckning.
En e-legitimation kan antingen vara en fil på din dator eller på ett speciellt kort, så kallat smartcard. Det finns även möjlighet att ha en e-legitimation i en mobiltelefon.
Att använda en e-legitimation gör det enklare för dig att utföra olika tjänster hos många olika myndigheter, kommuner och företag över Internet.
Att spärra sin e-legitimation
En e-legitimation är en personlig ID-handling som du skall förvara säkert och hålla din privata PIN-kod hemlig. Men om du misstänker att någon obehörig kan ha kommit åt din e-legitimation, eller du blivit av med din e-legitimation, är det viktigt att du omedelbart spärrar e-legitimationen så att den inte längre kan användas.
Har du e-legitimation på fil, kan du normalt själv spärra e-legitimationen via din Internetbank, men kommer du inte åt Internetbanken eller har e-legitimation på kort, så måste du ringa din utgivare och spärra din e-legitimation.
Ett stulet eller borttappat ID-kort skall du även polisanmäla. Ring 114 14 eller gör en elektronisk anmälan hos www.polisen.se.
Bra att veta
- För att kunna skaffa en svensk e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer samt vara folkbokförd i Sverige. Är du inte folkbokförd i Sverige, så är det krångligare och du får prata med din bank.
- Olika utgivare av e-legitimation kan ha olika avgifter.
- E-legitimation på fil är oftast gratis att skaffa, medan e-legitimation på kort normalt kostar pengar och kan även utgöra fysisk ID-handling.
Får du det inte att fungera?
Det är din utgivare av e-legitimation som skall ge dig support och hjälp med den programvara som behövs i din dator. Får du det inte att fungera ska du kontakta din utgivare för support.
Här kan du testa din e-legitimation och även installera/uppdatera säkerhetsprogramvaran som behövs om du saknar den.
Installera BankID Säkerhetsprogram
Installera Telias säkerhetsprogram Net ID
Testa din e-tjänstelegitimation från Steria/Expisoft
Var får jag support?
Om du har problem som rör din e-legitimation är det din utgivare av e-legitimationen som du skall kontakta för hjälp, vilket vanligtvis är din bank.
Om du redan har en e-legitimation men inte får den att fungera kan du om du har e-legitimation på fil, pröva att skaffa en ny e-legitimation från din internetbank - men glöm inte att samtidigt även spärra den gamla!
BankID support
Telia e-legitimation support
SteriExpisoft support
Om din e-legitimation fungerar på testsidan men att den e-tjänst du försöker använda inte fungerar ska du kontakta myndigheten eller företaget som har e-tjänsten